مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص مراحل تجاری سازی قرارداد دو گانه سوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی توضیحاتی ارائه کرد

دوگانه سوز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه تولید چک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندر عباس و امام خمینی(ره) شازند با بیان این که حدود دو ماه پیش تفاهم نامه تامین مالی دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی به امضا رسید اظهار کرد: قرار شده که در این دو ماه قرارداد تجاری تبدیل و قراردادهای تامین مالی را جاری کنیم.

وی با تاکید بر این که امروز در اصفهان اولین خودروهای عمومی دوگانه  سوز شده تحویل صاحبان داده خواهد شد گفت: امیدواریم که تفاهم نامه امروز نیز به قرارداد تجاری تبدیل و تامین منابع مالی طرح نیز به زودی مشخص شود.

به گفته وی از سال ۱۳۸۰ طرح‌های مربوط به افزایش ظرفیت و بهینه سازی پالایشگاه‌ها آغاز و تا سال ۱۳۸۴ مراحل طراحی، خرید تکنولوژی و اسناد مناقصه این پروژه‌ها آماده و پروژه‌ای ای پی سی وارد فاز اجرایی شد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این که اجرای این طرح‌ها باعث شد تا ظرفیت پالایشی ایران افزایش یابد تصریح کرد: تولید نفت و گاز از ۷۰ میلیون لیتر در سال ۸۰ به ۱۲۰ میلیون لیتر در سال جاری افزایش یافت، علاوه بر این  باید گفت ۹۱ میلیون لیتر بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ را دارد و در جهش اول پالایش بزرگترین تولید کننده بنزین اوپک شده‌ایم.

او با بیان این که منابع مالی و تکنولوژی اجرای این طرح قابل تامین است اظهار کرد: بهترین بازگشت سرمایه را در این طرح مشاهده می‌کنیم و مجموع تولید کک در این طرح ۶۲۰ هزار تن در سال خواهد بود که  درواقع این عدد دو برابر نیاز فعلی صنعت آلومینیوم و فولاد است.

وی با بیان این که تامین مالی ارزی این طرح از محل صادرات فولاد و آلومینیوم خواهد بود گفت: اگر قرار بود کک سوزنی را در پالایشگاهی غیر از اراک تولید کنیم، به جای سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورویی با یک میلیارد یورو هزینه می‌کردیم.

کد خبر 483641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha